Angela Dol

Ik vind het fijn als ik iets zinvols kan bijdragen


iets heb kunnen raken bij mensen

Angela Dol

Angela Dol werkt sinds 2020 parttime als energiecoach voor deA. Ze komt bij veel mensen over de vloer om hen te helpen met energie besparen en het verlagen van hun energierekening. Sinds de energiecrisis is een grote groep mensen in de problemen gekomen. Vooral onder huurders komt Angela veel mensen tegen die het moeilijk hebben. Dit heeft haar werk veranderd. Ze helpt hen niet alleen met het verlagen van hun energierekening en het aanbieden van gratis besparende producten, ook de aandacht die ze geeft kan voor hen soms het verschil maken: “Soms is dat het lichtpuntje van de dag”.

Fietstassen vol ledlampen

Angela en haar collega’s kwamen eerst vooral bij huurders die zelf een gratis energiecoachgesprek hadden aangevraagd bij energiecooperatie deA. “Door weer en wind fietsten we met fietstassen vol ledlampen, radiatorfolie en waterbesparende douchekoppen door Apeldoorn”, vertelt ze. “We gingen het gesprek aan over energie besparen. Ik vond dit leuk om te doen. Elke keer lukte het weer om een ingang te vinden. Ouders vonden het bijvoorbeeld fijn hun pubers tastbare cijfers voor te kunnen schotelen over hoeveel geld 30 minuten douchen wel niet kost. Drie euro is veel voor een douchebeurt als je een bijstandsuitkering hebt. Mensen waren blij met al de tips die we gaven. Ze kregen ook gratis producten waarmee ze hun energierekening konden verlagen. We hebben heel wat ledlampen ingedraaid en radiatorfolie geplakt. Als we spraken over het verlagen van de thermostaat in de woonkamer, weet ik nog dat mensen zeiden: ‘Ik ga niet in de kou zitten!’ Dat veranderde toen de oorlog in Oekraïne uitbrak en de energieprijzen de pan uit rezen. Je merkte dat mensen echt bereid waren om te bezuinigen.”

Veel mensen in de problemen

Tijdens de energiecrisis kwamen veel mensen in de problemen. De gemeente bood hulp aan mensen met een aantoonbaar laag inkomen en slecht geïsoleerde woning. Mensen die geen recht hadden op een energietoeslag, maar evengoed in de problemen zaten in hun slecht geïsoleerde huurwoning, vielen buiten de boot. Sinds 2022 helpt Angela deze groep mensen met gesprekken over hun gedrag op het gebied van energie. En ze mag een gratis energiebesparend artikel aanbieden, zoals een koelkast, wasmachine of isolerende gordijnen. Haar werk veranderde sterk. Ze geeft nog steeds energieadviezen en ze merkt dat mensen hierdoor gemotiveerd raken om zelf verder aan de slag te gaan. Daarnaast speelt ook de sociale kant een belangrijke rol.

Radiatoren afgesloten

Angela: “We hebben met een andere groep mensen te maken. Veel mensen uit deze groep leven in armoede, hebben met verschillende problemen te maken. We maken van alles mee, komen veel moeilijke situaties tegen. Bijvoorbeeld een huurder met jonge kinderen, die vertelt dat de particuliere verhuurder de radiatoren heeft afgesloten. Of een bijna blinde meneer die moeite heeft met het bedienen van de knopjes van de magnetron om zijn maaltijd te verwarmen, die niet kan zien of zijn eten nog goed is, die de thermostaatknop niet goed kan bedienen. Gelukkig hebben we voor elk gesprek de tijd. De gesprekken zijn persoonlijker, verdiepender dan voorheen. En we kunnen doorverwijzen naar andere instanties. Veel van onze bevindingen hebben we gedeeld met de gemeente. Zij wilden hier iets mee doen. Ik denk dat onze ervaringen hebben bijgedragen aan het oprichten van De Aanpakkers binnen de gemeente. Ik vind het heel mooi dat we hier iets in hebben kunnen betekenen.”

Mooi verjaardagscadeau

“Afgelopen maand was ik op bezoek bij een mevrouw. Zij woonde in een flat en was zenuwachtig voor mijn komst. Toen ze mij al van ver over de galerij aan zag komen lopen, dacht ze: het is goed. Ze had een oude koelkast die veel energie verbruikte. Toen ik haar vertelde dat ze een nieuwe energiezuinig koelkast van ons kreeg en dat ze die gelijk kon ophalen, barstte ze in tranen uit. Het bleek die dag haar verjaardag te zijn en ze was zo gelukkig dat ze zo’n mooi cadeau voor haar verjaardag kreeg. Het is mooi als je iemand op deze manier vooruit kunt helpen. Tranen van dankbaarheid zie ik regelmatig. Maar dat is niet helemaal waar ik het voor doe. Tijdens de gesprekken stel ik open vragen, zodat mensen hun verhaal kunnen doen. En zo kan een echt gesprek ontstaan, waarin er vaak vertrouwen ontstaat en erkenning van hun situatie. En waar ik iets kan bijdragen dat voor hen zinvol is. Dat is voor mij heel makkelijk om te geven. Ik vind het fijn als ik hierdoor iets heb kunnen raken bij mensen, dat ik iemand een lichtpuntje heb kunnen geven. Dat de dag een gouden randje heeft gekregen.”

De energiecoach geeft je informatie en tips

Energiecoach bij je thuis

Tips en adviezen, uitleg van je energierekening en we helpen je je energierekening onder controle te krijgen.