Peter Dorenbos, fietskoeriers Apeldoorn

Snel groeiende Fietskoeriers


gaan elektrisch op groene stroom van deA

Peter Dorenbos, fietskoeriers Apeldoorn

Snel groeiende Fietskoeriers gaan elektrisch op groene stroom van deA
‘s Ochtends rond 10.00 uur is het nog rustig op het kantoor van Fietskoeriers Apeldoorn. Dan komen een voor een de fietskoeriers als postduiven terug in de koer. Kordate, sympathieke types met getrainde lichamen in strakke fietspakken doen kort verslag van het verloop van hun ronde. “Was het koud? Nee hoor, lekker. De mensen waren heel vriendelijk.” Snel werken ze hun administratie af, wisselen hun bakfiets om voor de eigen fiets, nog een hand omhoog en weg zijn ze weer, maar nu richting huis. “Onze mensen kunnen het natuurlijk niet maken om met de auto naar het werk te komen”, typeert eigenaar Peter Dorenbos de bedrijfscultuur lachend. Hij startte zijn bedrijf in 2013 na een naar eigen zeggen ‘bijna spirituele ervaring’. Inmiddels zit de groei er flink in, leveren ze een grote bijdrage aan een duurzamer Apeldoorn en werken ze op een creatieve manier samen met andere duurzame organisaties zoals duurzame energiecoöperatie Apeldoorn, deA.

Bijzondere ervaring

“In 2013 werkte ik in de telecom”, vertelt de 31-jarige bedrijfseconoom. “Ik liep helemaal vast, omdat ik alleen maar binnen zat. Ik kom uit een topsportersfamilie en ben zelf ook topsporter geweest op het gebied van squash. Ik wilde naar buiten, bewegen. Ik was al op verschillende manieren met de fietssport bezig. En op een nacht leek het wel of er iets knapte. Ik schrok wakker en het leek alsof ik allemaal ideetjes in mijn hoofd gegoten kreeg. Ik heb er geen verklaring voor. Ik stond op en ging naar buiten, fietsen. Binnen een half uur had ik een compleet uitgewerkt businessplan klaar om een eigen bedrijf als fietskoerier te starten. Heel bizar. Datzelfde plan ben ik nu nog steeds aan het volgen, al zijn we verder dan ik ooit had kunnen dromen.”

Peter begon met postbuspost bij Apeldoornse bedrijven af te leveren. “Ik fietste wel meer dan 100 kilometer per dag, dat was wel heftig.” Er kwamen al snel grote bedrijven die, met name vanwege het duurzame aspect, interesse hadden. Accres was de eerste grote klant. “Omdat vanwege digitalisering post een steeds onzekerder markt werd, gingen we ons meer toeleggen op de pakketmarkt.”

Samenwerking met deA

Omdat hij wilde groeien en bakfietsen nodig had, ging hij op zoek naar sponsors. “Je hebt connecties nodig om verder te komen, dus zocht ik een lokaal, duurzaam bedrijf dat wij zichtbaarheid konden geven. De doelstelling van deA sluit goed aan bij wat wij doen en in 2014 startten we dan ook onze samenwerking. Zij zorgden voor twee bakfietsen en wij rijden met het logo van deA rond en ondersteunen hen onder andere met ludieke acties. Zo brachten we bijvoorbeeld als groene mannetjes van deA zonnepanelen bij de start van het Zon op Schoolproject.”

Landelijke aansluiting met impact

“Onlangs sloten we ons aan bij Fietskoeriers.nl, en dat heeft gezorgd voor een verdubbeling in het aantal pakketten. Het principe is dat Fietskoeriers.nl in 30 steden pakjes ophaalt. Deze pakjes worden met biogasauto’s naar een sorteercentrum in Amersfoort gebracht en vervolgens naar de afzonderlijke fietskoeriers in de verschillende steden. Hierdoor krijgen we ook de grotere ketens als H&M en Zara als klant. Normaal rijden er veel auto’s rond, zo’n bestelauto heeft hier bijvoorbeeld 200 stops voor nodig. Nu fietsen wij dit laatste stuk. We behalen dus veel milieuwinst, en dat in 30 steden. Die kleine missie hier in Apeldoorn maakt nu deel uit van een steeds groter wordende ontwikkeling door heel Nederland. Al die losse fietskoeriertjes zijn een branche geworden die impact heeft. Dat is supervet! “

Elektrische bakfiets van deA

“We groeien superhard”, aldus Peter, “ook doordat steden milieuzones krijgen en oplossingen willen voor het vele autoverkeer in de stad. Fietskoeriers sluiten hier naadloos op aan. De gemeente is blij met wat we doen en stimuleert ons duurzame alternatief. Al die ontwikkelingen zorgen voor een toename in aantal en type pakjes.” Peter is daarom blij met de nieuwe elektrische bakfiets die voortvloeit uit de verlenging van de samenwerking met deA. “In 2019 hebben we ons partnerschap met deA vernieuwd. deA heeft bijgedragen aan twee nieuwe bakfietsen, waaronder 1 elektrische. Wij vergroten hun zichtbaarheid door met het logo van deA op bakfietsen en kleding dagelijks bij 200 particulieren en 60 bedrijven langs te gaan. Zonder deA hadden we nooit zo kunnen groeien. We hebben veel raakvlakken en we willen elkaar op een leuke manier versterken.”

Fanatiek en activistisch hier en daar

Inmiddels racen zo’n 30 fietskoeriers dagelijks kris kras door Apeldoorn en omgeving. De leeftijd varieert zo tussen de 18 en 60 jaar. “Voor iedereen is het een bijbaan”, vertelt Peter. “s Ochtends fietsen ze een ronde van gemiddeld 45 kilometer en ’s avonds rijden we rondes van 100 kilometer. De meesten van hen doen het voor het sporten, een deel ook uit idealisme”, typeert Peter zijn koeriers verder. “Ik ben met dit werk begonnen, om mijn man met fietsen bij te kunnen houden”, vertelt koerier Anja lachend. De oorknopjes in de vorm van fietsjes verraden een zekere gedrevenheid. ” Dat lukt inmiddels aardig. Maar ik ben ook een activistisch type, daar heb je er hier wel meer van. Ik ruim zwerfafval op en zo. Rijd liever niet elektrisch. Er zijn ook collega’s die competitief zijn ingesteld. Onze groepsapp is natuurlijk geheim, maar ik kan je vertellen dat records een onderwerp van gesprek zijn, dat het een ongeschreven wet is om door een elektrische fiets ingehaald te worden en dat het er af en toe fanatiek aan toe gaat”, vertelt ze met een knipoog.

Boterham met pindakaas

Knaagt dan de nieuwe elektrische bakfiets niet een beetje aan de trots van de bikkelende fietskoerier? “Bij sommige van hen is het misschien een teer punt”, grinnikt Peter, “Maar we hebben rondes met lange en glooiende trajecten en als de koeriers deze met zware vrachten van wel 100 kg moeten rijden, kunnen er op den duur blessures ontstaan. Op deze trajecten ontlast het de koeriers. Ook is er veel winst te behalen omdat we efficiënter te werk kunnen gaan.” Koerier Nils stapt voor de eerste keer op en spuit er na wat korte aanwijzingen, al snel vandoor. Dit keer niet op een boterham met pindakaas, maar op groene stroom. “Natuurlijk ook van deA”, voegt Peter nog toe.